°°°° افغانستان قلب جهان °°°°

جمهوری اسلامی افغانستان

°°°° افغانستان قلب جهان °°°°

جمهوری اسلامی افغانستان

آمادگی افغانستان برای الحاق با سازمان تجارت جهانی (WTO)

آمادگی افغانستان برای الحاق با سازمان تجارت جهانی (WTO)

قرار است افغانستان در دومین جلسه گروه کاری افغانستان با سازمان تجارت جهانی (WTO)  که در ماه مارچ 2012 برگزارمی گردد، اشتراک نماید. در این نشست در مورد الحاق افغانستان به این سازمان که یکی از آجندای مهم آن می باشد صحبت خواهد شد. به این منظور، افغانستان برای تشکیل و ایجاد یک تیم تخنیکی و مذاکراتی ورکشاپ یکهفته ای را بخاطر رشد و بلند بردن ظرفیت تیم تخنیکی و کارمندان مربوطه از وزارت خانه ها و ادارات ذیدخل به همکاری پروژه (تافا) در ماه دسمبر 2011 در مقر وزارت تجارت جمهوری اسلامی افغانستان دایر نموده بود.

نشست بعدی بمنظور کسب تجارب بیشتر از روند پروسه الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی، در شهر کتماندوی نیپال بازهم به کمک مالی پروژه (تافا) به مدت یک هفته از تاریخ 3 الی 8 جنوری 2012  تدویر گردید.

هیئت افغانی مرکب از نمایندگان وزارت های محترم تجارت، امور خارجه، زراعت، مالداری و ابیاری، ترانسپورت و هوانوردی ملکی، اطلاعات و فرهنگ، صحت عامه، مالیه، اتاق تجارت و صنایع افغانستان و ریاست گمرکات تحت سرپرستی محترم مزمل شینواری رئیس تجارت بین المللی  در این نشست اشتراک ورزیده بودند.

هدف عمده از تنظیم سفر هیئت افغانی به نیپال این بود که اعضای تیم بتوانند با مقامات و ادارت مختلف ذیدخل نیپال که در پروسه الحاق آن کشور به سازمان تجارت جهانی به نحوی نقش داشته اند، بحث و گفتگو نمایند و از تجارب تیم مذاکراتی کشور نیپال که در جریان پروسه الحاق نیپال به سازمان تجارت جهانی انجام داده است، استفاده نمایند.

همچنان یکی از اهداف سفر هیئت افغانی این بود تا آنان بتوانند از تجارب مذاکرات دو جانبه و چند جانبۀ کشور نیپال با اعضای سازمان تجارت جهانی (WTO) که در مقابل خواسته های آنان انجام داده بود استفاده نمایند. به همین ترتیب اعضای هیئت افغانی از چالشها و مشکلاتی که نیپال در جریان الحاق شان به سازمان تجارت جهانی روبرو بودند، آگاهی حاصل کرده و از تجارب انها در روند پروسه الحاق افغانستان در سازمان تجارت جهانی استفاده نمایند.

در روز نخست این نشست محترم نارایان گنوالی، رئیس بخش سازمان تجارت جهانی از وزارت تجارت نیپال ضمن اظهار خوش آمدید به هیئت افغانی گفت: " نیپال اولین کشور کمتر توسعه یافته است که عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب نمود و کشور نیپال بی نهایت خوش است که تجارب خود را در مورد الحاق نیپال به سازمان تجارت جهانی با هیئت افغانی شریک  می سازد."

وی همچنان در مورد جریان پروسه الحاق کشور نیپال از تاریخ درخواست عضویت الی قبولی عضویت که در سال 2004 پذیرفته شد، برای هیئت افغانی توضیحات ارئه نمود. آقای گنوالی درمورد هماهنگی ارگانهای ذیربط اشاره نموده و آنرا یکی از عوامل موفقیت در پروسه الحاق دانست و از نقش سکتور خصوصی در این پروسه نیز یادآوری کرد.

محترم مزمل شنواری، رئیس هیئت افغانی و معیین تجارتی وزارت تجارت به نمایندگی از هیئت افغانی، از کشور نیپال بخاطر پذیرش هیئت افغانی و شریک ساختن تجارب شان با این هیئت، اظهار قدردانی نموده و در مورد الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی از تاریخ درخواست تا امروز به اشتراک کنندگان و مقامات نیپالی توضیح داد.

وی مورد اهداف سفر هیئت افغانی به نیپال توضیحات بیشتر داده و از مشابهت های افغانستان با نیپال از لحاظ محاط به خشکه بودن، جمعیت مشابه، زراععتی بودن و دو کشوری که کمتر توسعه یافته، یاد آوری نمود.

آقای شنواری راجع به سخنان محترم گنوالی در مورد نقش سکتور خصوصی چنین گفت: "خوشبختانه دولت افغانستان بخصوص وزارت تجارت و صنایع هیج گاه بدون مشوره سکتور خصوصی به ویژه اتاق تجارت و صنایع افغانستان گامی برنمی دارد و همیشه نظرات سکتور خصوصی را ارج می گذارد، بخصوص در جریان الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی."

نمایندگی اتاق تجارت و صنایع افغانستان را در این سفر محترم علی ذکی  به عهده داشت. وی ضمن سایر ملاقات ها همراه با هیئت افغانی، با نمایندگان فدراسیون اتاق تجارت و صنایع و نماینده سکتور خصوصی نیپال در پروسه الحاق، معاون و همچنین تیم اجرائیوی فدراسیون اتاق تجارت و صنایع نیپال نیز ملاقات های جداگانه داشت.

در این ملاقات ها ضمن تاکید بر همکاریهای دوجانبه میان اتاق تجارت و صنایع افغانستان و فدراسیون اتاق تجارت و صنایع نیپال، در مورد امضای تفاهم نامه همکاری میان دو اتاق، ارتباطات همیشگی و مؤثر و همچنین اشتراک اعضای علاقه مند اتاق تجارت و صنایع افغانستان در نمایشگاه بین المللی نیپال که از طرف فدراسیون اتاق تجارت و صنایع نیپال برگزار میگردد، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

معاون اتاق تجارت نیپال ضمن اظهار خوش آمدید و پذیرایی گرم از هیئت اعزامی اتاق، تقاضا نمود تا معلومات در زمینۀ نمایشگاه بین المللی نیپال را که در ماه اپریل 2012 در کتماندو برگزار میگردد، با اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان شریک ساخته و اشترک اعضای علاقه مند را در نمایشگاه مذکور هماهنگی نماید. وی همچنین از آقای ذکی خواست تا با هیئت رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان در مورد امضای یک تفاهم نامه همکاری میان دو اتاق، بخاطر رشد و توسعه تجارت بین دو کشور صحبت نموده و نتیجۀ آنرا به اطلاع ایشان برساند.

در ماه دیسامبر 2004 افغانستان بعنوان یک دولت ناظر در سازمان تجارت جهانی شناخته شد. در سال 2009 افغانستان یاد داشت تجارت خارجی خویش را به سازمان تجارتی جهانی ارسال نمود و اعضای WTO  اسناد افغانستان را بررسی نمودند و 168 سوالنامه به افغانستان ارسال داشت که افغانستان هم جوابها را در ماه جون 2010 ترتیب نموده و دوباره به آن سازمان ارسال داشت.

در این زمان افغانستان قادر شد تا گفتگو و مشاوره خودرا با گروه های کاری سازمان تجارت جهانی در باره الحاق افغانستان آغاز نماید. اولین جلسه گروه کاری افغانستان در 31 جنوری 2011 برگزار گردید و قرار است که دومین جلسه گروه کاری افغانستان با سازمان تجارت جهانی WTO  در ماه مارچ 2012 برگزار گردد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد