°°°° افغانستان قلب جهان °°°°

جمهوری اسلامی افغانستان

°°°° افغانستان قلب جهان °°°°

جمهوری اسلامی افغانستان

کابل پرس : توهین روزنامه جام جم به مهاجرین افغانی

توهین روزنامه وابسته جام جم به مهاجران افغان

شاره: آنچه در ادامه می آید متن کامل گزارشی است که امروز روزنامه جام جم، روزنامه ی مرتجع و وابسته ی ایرانی علیه مهاجران افغان نشر کرده است. فارغ از اینکه این اظهار نظر روزنامه جام جم با نظر بسیاری از کارشناسان بدون تعصب و عقده ایران ، تضاد دارد، اما کابل پرس وظیفه خود می داند که برای آگاهی افکار جامعه ی افغانستان از نوع نگاه رسانه های وابسته به رژیم ایران، آن را نشر کند.

از خوانندگان عزیز نیز خواهشمندیم که در وبلاگ گروهی نظرشان را درباره این گزارش توهین آمیز روزنامه جام جم بنویسند. همچنین از مهاجران افغان در ایران و نیز ایرانیان آگاه خواهشمندیم که در این نظرخواهی شرکت کنند و یا مقالات و گزارش های خود را از واقعیات جاری در ایران برای ما ارسال نمایند. از مقامات وزارت امور خارجه افغانستان نیز باید خواست که بر اساس وظیفه خود، خواهان عذر خواهی این روزنامه وابسته شوند و نیز سفیر ایران در افغانستان نیز از جامعه افغانستان پوزش بخواهد. کابل پرس بزودی جوابیه ی مفصلی درباره جنایات رژیم ایران علیه مهاجرین افغان و نیز کشتار وسیع جوانان آزادیخواه، روشنفکران و دگراندیشان ایران نشر خواهد کرد. کابل پرس

میهمان همچو نفس راحت جان است ولی ...

روزنامه وابسته جام جم چاپ ایران، دوشنبه 27 سنبله سال 1385

اندک زمانی پس از انقلاب اسلامی در ایران بنابر دلایلی که شاید در اوضاع خاص آن زمان توجیه پذیر بود ، دروازه های شرقی ایران به روی میلیون ها افغانی فرصت جو که ظاهرا از فشار حکومت چپگرای خود به تنگ آمده بودند گشوده شد و ایرانیان میهماندوست مقدم این لشکر عظیم را که در نهایت فقر و گرسنگی به ایران سرازیر شده بودند گرامی داشتند.

در آن زمان مسوولان تصور می کردند که حوادث سیاسی افغانستان زودگذر است و افغان های فعلی برخلاف افاغنه تجاوزگر دوره صفویه و افشاریه صرفا میهمانان مهربان و خجولی هستند که پس از مدتی کوتاه با تشکر و عذرخواهی از زحماتی که داده اند به خانه و کاشانه خود برمی گردند. اما در همان زمان هم با مقایسه شرایط اقلیمی ، اقتصادی و اجتماعی و همچنین حوادث تاریخی دو کشور کاملا قابل پیش بینی بود که آسان آمدن افغان ها بازگشتی بسیار مشکل و حتی ناممکن در پی خواهد داشت.


به این ترتیب می بینیم که پس از گذشت بیش از یک ربع قرن از تاریخ ورود افغانها و گذر کردن افغانستان از چند مرحله سیاسی و رسیدن به یک نظام نسبتا با ثبات و آغاز شدن سازندگی در این کشور، مهمانان افغانی در خانه میزبان جا خوش کرده و آن را بر خانه خود ترجیح می دهند و به مصداق این شعر که : «میهمان همچو نفس راحت جان است ولی - خفه می سازد اگر آید و بیرون نرود» ماندگار شدن این مهمانان سمج مصایب بزرگی را برای کشور ما ایجاد کرده است. متاسفانه حجم جمعیت افغانها از یک سو به علت زاد و ولد بیش از حد بین خودشان و از سوی دیگر به علت ازدواج مردان افغانی با زنان ایرانی روز به روز بیشتر می شود و مشکلات حضورشان در ایران بتدریج ریشه دارتر و عمیق تر می شود.

ایران خوب است چون...

اینک در این مختصر ابتدا به علل تمایل نداشتن افاغنه به بازگشت می پردازیم و سپس آثار منفی ای که ادامه حضور آنان برای کشورمان ایجاد کرده را بررسی می کنیم.

-اختلاف سطح زندگی مردم ایران و افغانستان.

رفاه نسبی ای که به یمن وجود منابع عظیم زیرزمینی و همچنین برنامه ریزی های سالهای اخیر برای مردم ایران فراهم شده در مقایسه با کشور افغانستان که از معدود کشورهای زیرخط فقر جهان است ، کشور ایران را از دیدگاه افغانها بهشت موعود و سرزمین برکت جلوه گر ساخته به نحوی که زندگی کردن در ایران آرزوی هر افغانی شده است.

- نبود امنیت کافی در افغانستان.

-
با آن که افغانستان در سایه کمکهای سازمان ملل متحد و یاری بعضی کشورها به یک ثبات نسبی دست یافته معهذا به علت وجود حاکمیت های مختلف قبیله ای و تعدد اقوام گوناگون - که اغلب با یکدیگر و حتی با دولت حاکم در تعارض هستند - و همچنین حضور نظامیان خارجی در افغانستان امنیت و آرامش لازم برای زیستن وجود ندارد و لذا افاغنه ترجیح می دهند که در پناه امنیت ایران زندگی کنند و تا آنجا که بتوانند بستگان و آشنایان خود را در جلای وطن و آمدن به ایران ترغیب کنند. - همدینی و نزدیک بودن فرهنگ و زبان افاغنه با ایرانیان عامل بسیار مثبتی برای ماندگاری آنان در ایران است.

- این عامل مهم سبب شده افغان ها براحتی در جامعه ایران جای خود را باز کنند و به طوری که مشاهده می کنیم ایرانیان به چشم خارجی به آنان نمی نگرند و این قرابت زبان ، دین و فرهنگ برای افغان ها یک امتیاز بزرگ محسوب می شود و انگیزه ماندن و ریشه دوانیدن در ایران را در آنان تقویت می کند و موجب می شود نه تنها احساس بیگانه بودن را در ایران نداشته باشند بلکه احساس میهن دوستی و علقه وطن خواهی و پیوندهای ملیتی در میان آنان و سرزمین آبائ و اجدادیشان از میان برود یا بسیار کمرنگ شود؛ در حالی که افغان های مقیم دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و امریکایی علایق سخت و محکمی نسبت به سرزمین خود داشته و آن را به انحای مختلف ابراز می کنند.

فرصت های محدود

و اما آثار منفی اقتصادی و اجتماعی که بر ماندگار شدن افاغنه در ایران مترتب است ، عبارتند از : - آسان بودن ترددهای غیرقانونی افاغنه از ایران به افغانستان و بعکس که معلول فقدان مرزبانی های مستحکم و مقتدر در مرز طولانی 2 کشور است ، سبب شده وسوسه های خلافکاری در بسیاری از افاغنه تشدید شود زیرا آنان می توانند پس از انجام کارهای خلاف قانون به افغانستان بروند و ناپدید شوند و از چنگال فرشته عدالت بگریزند. طبق آماری که از سوی مراجع قضایی کشورمان اعلام شده ، حدود 36 درصد قتلهای عمدی که در ایران اتفاق می افتد ، به وسیله افغان ها صورت گرفته است ، البته اخیرا از طریق اینترپل (پلیس بین الملل) عده ای از مجرمان فراری به کشورمان بازگردانده شده اند ولی به علت نداشتن اقتدار کافی پلیس افغانستان هنوز این مشکل به صورت عمده وجود دارد. - طبق مقررات فعلی ایران برای اطفال ، افغانی هایی که همسر ایرانی اختیار می کنند ، شناسنامه ایرانی با نام خانوادگی مادر ایرانی آنان صادر می شود و این اطفال می توانند از همه سطوح تحصیلی مثل ایرانیان استفاده کنند و از آنجا که زاد و ولد این گروه که تعدادشان بسیار زیاد است ، با نرخ بسیار بالایی صورت می گیرد ، با ملحوظ شدن تعداد اطفال این افغانی ها در آمار اقتصادی ایران میزان تولد و تناسل کشور و نرخ رشد جمعیت ایران بالا می رود و نهایتا حرکت اقتصادی کشور را کند و رسیدن به هدفهای چشم انداز 20 ساله را مشکل خواهد کرد.

یارانه های دولتی

افغان ها که آمار رسمی آنها حدود 2 میلیون نفر و آمار غیررسمی آنان به بیش از 3.5 میلیون بالغ می شود، از یارانه های بسیاری نظیر یارانه نان ، بنزین ، حمل و نقل های درون شهری که از طریق کمک های دولت برقرار شده ، همانند ایرانی ها بهره مند می شوندکه این امر در نهایت بر روند ارتقای سطح زندگی مردم ایران اثر منفی خواهد گذاشت.

در اینجا تذکر این نکته لازم است که بعضی افاغنه یا ایرانیان مدافع حضور افغان ها در ایران هستند. این موضوع را با حضور تعداد زیاد ایرانیان در کشورهای پیشرفته ای مثل کشورهای اروپایی یا امریکا و کانادا مقایسه کرده و سعی می کنند آن را توجیه کنند اما می دانیم که این یک قیاس مع الفارق است زیرا ایرانیان مقیم این کشورها اولا سرمایه های کلانی را با خود به آن کشورها برده و به کار انداخته اند که باعث افزایش سرعت حرکت اقتصادی آن کشور شده در حالی که افغانی های مقیم ایران فاقد چنین سرمایه هایی هستند. ثانیا ایرانی های مقیم کشورهای پیشرفته از سطح تحصیلات و تخصص های بسیار بالایی برخوردارند ، مالیات هم می پردازند و لذا نه تنها در اقتصاد آن کشورها حالت سربار و طفیلی را ندارند بلکه بعکس سبب بالا رفتن سطح زندگی و سرعت روند حرکتهای اقتصادی و اجتماعی آنان شده اند و متاسفانه چنین امتیازهایی در مهاجران افغانی هرگز وجود ندارد و از همه مهمتر آن که هیچ ایرانی ای در کشورهای پیشرفته به طور غیرقانونی زندگی نمی کند در حالی که بیش از نصف جمعیت افغان در ایران حضور غیرقانونی دارند. متاسفانه تمامی شرکتهای خصوصی پیمانکار امور محوله سازمان های دولتی و بخصوص شهرداری ، با استخدام افاغنه به این مشکل اساسی دامن می زنند. با جمع بندی مطالب فوق به این نتیجه می رسیم که عودت دادن افغان ها به کشورشان باید به عنوان یک طرح مثبت و حتمی در دستور کار دولت ایران قرار گیرد و گرچه در سال های اخیر این هدف کم و بیش دنبال شده ولی تاکنون حساسیت وسعی و تلاش کافی و لازم در این زمینه مبذول نشده است.

اکنون با توجه به مصایب روزافزون ناشی از ماندگاری افاغنه در ایران که در اینجا فقط به بخشی از آنها اشاره شد ، باید گفت دیگر وقت آن رسیده است که دولت ایران در قالب طرحی ضربتی با هماهنگی مقامات مسوول کشور افغانستان و کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد و به کارگیری راههای مناسب به این امر مهم تحقق بخشد.

تاثیر منفی بر بازار کار ایران

طبق آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی کشور اتباع افغانی بیش از 800 هزار فرصت شغلی را از دست ایرانی ها گرفته اند و اگر آمار افغانی هایی که به صورت غیرقانونی در ایران کار می کنند و از دید آمارگران پنهان مانده اند به این رقم بیفزاییم به بیش از 1.5 میلیون فرصت شغلی بالغ می شود.

این در حالی است که ایران برای ایجاد هر فرصت شغلی برای بیکاران ایرانی باید بالغ بر 200 میلیون ریال هزینه کند.

این موضوع بی شک نرخ بیکاری را در ایران بالا خواهد برد و از آنجا که بیکاری باعث کاهش تولید ملی و نهایتا درآمد سرانه می شود ، رسیدن به نرخ 8 درصدی رشد اقتصادی را که سرلوحه برنامه اقتصادی ایران است ، مشکل و بلکه غیرممکن می کند.

ناگفته نماند که آمار شاغلان افغانی که در ایران کار می کنند ، طبق موازین اقتصادی بین المللی در حسابهای ملی افغانستان منظور می شود

نظرات 4 + ارسال نظر
یونس الف یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:57 ب.ظ http://takhorshid.mihanblog.com

دوست گرامی سلام
آخه عزیز دل شما که روزنامه ی جام جم را مرتجع می خوانی، شما که به این گفته ها اعتراض داری، شما که می گویی کارشناسان بدون عقده نظرشان چیز دیگریست...
خب لااقل می گفتی اشکال این حرف ها کجاست؟ کجای این این مقاله خلاف واقع است؟ این ها که این روزنامه نوشته که چیز عجیبی نیست هرکس مدتی در ایران زندگی کرده باشد این ها را درک می کند.
البته من متوجه تعصب شما هستم ولی بهتر است این غیرت را در کشور خودتان خرج کنید ، تلاش کنید افغانستان خودتان را نجات دهید. این دعوا ها برای کشور مظلوم شما نه آب می شود و نه نان.
یا علی

سلام
دوست گرامی
باور کن اگه مردم از اول میدونستن که برادران ایرانی
چه طور با مهاجرین افغانی رفتار میکنن اصلا به فکر مهاجرت
به ایران رو نمیکردن

مرضیه دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:02 ق.ظ http://shab-e-barani.blogsky.com

سلام دوست من
مطلب تامل برانگیزی نوشتی اما به نظرت بهتر نیست که همه ی افاغنه ای که می خوان بعد از سال ها نمک ایران را خوردن نمکدون را بشکنن، توی آزادی کشور خودشون از دست اجانب متحد بشن تا مجبور نباشن به کشورای دیگه التماس تابعیت اونو بکنن.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:46 ب.ظ

سلام خدا خودش جواب انسانهای پلید را بدهد از ما که کار خاصی ساخته نیست.
خوبین کجایین تحویل نمیگیری؟
بیا وبه شعرام نظربده. منتظرم موفق باشی.

سلام
دوست گرامی من مدتی بود که نت ای دی اس ال ثبت نام کردم تا اکتیو شد چند روزی وقت برد و نبودم ...
اما شما مشخصات تونو ننوشتید من ...

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:47 ق.ظ

از قدیم گفتند دست حاجب چون کنی سوی بنده ای دراز
پل بسته ای که بگذری ز آبروی خویش
دزدی که شاخ و دم نداره. این جا دزد مال و جان و ناموس ما هستید.
به زور داخل خانه ی ما شدید. این جا هستید فقط برای مفت خوری و شکم و زیر شکمتون.
به اندازه ی خردلی شعور ندارید که وقتی کسی تو را پناه داده منظورش این نبوده که میراث نداشته ی پدرت را از او بگیری.
وقتی دلیلی برای پناه تو نیست باید به کشورت برگردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد